Altfor mange barn i dag får diagnoser.
-
Hva om barna er kommet for å tilføre oss noe nytt og verdifullt?
-
Er en genikode i ferd med å bli aktivert i menneskeslekten?
-
Hva om barnas egenskaper er en ressurs som går tapt fordi de er feildiagnostisert?
-
Kan det være at samfunnet føler seg truet av dem?
Her en viktig artikkel om dagens skolesystem, feildiagnoser og hvordan det fort kan ødelegge liv. Artikkelen ble skrevet av Martine Beatrice Buckley i 2015 som fikk feil diagnose som 8-åring fordi hun likte å være alene. Hun døde brått den 17.12.2017.
Den anerkjente psykiateren Allen Frances: ADHD ble en epidemi fordi legemiddelindustrien så muligheten, mer her.
Har vi tenkt feil om ADHD hele tiden?
Nedenfor utdrag fra en artikkel skrevet av Paul Tough som ble publisert i The New York Times den 13. april 2025.
Hovedpoeng, økning i diagnoser og kontroverser: ADHD-diagnoser i USA har nådd rekordhøye nivåer (11,4 % av barn, inkludert 15,5 % av tenåringer), noe som har ført til spørsmål om hvordan tilstanden diagnostiseres og behandles. Dette har historisk vært kontroversielt, spesielt på 1990-tallet da Scientology protesterte mot medisiner som Ritalin.
Tidlig forskning og medikamentbruk: James Swansons studie (M.T.A.-studien) fra 1990-tallet viste at Ritalin reduserte symptomer etter 14 måneder, men etter 36 måneder var forskjellen borte. Dette har fått eksperter som Swanson til å tvile på langtidseffekten av medisiner.
Økende tvil på tradisjonell forståelse: Forskere som Edmund Sonuga-Barke hevder at ADHD ikke er en klar, biologisk definert tilstand, men ligger på et kontinuum påvirket av miljø. Biomarkører (som hjernevolum eller gener) har vist seg vanskelige å fastslå, og diagnosen kan være subjektiv.
Begrenset effekt av medisiner: Studier viser at stimulanter som Ritalin og Adderall forbedrer atferd, men ikke akademiske resultater. De kan også gi bivirkninger som veksthemming og økt risiko for psykose, og mange slutter å bruke dem etter kort tid.
Miljøets rolle: Nyere forskning antyder at symptomer kan variere med miljøet. Barn som finner en «nisje» (f.eks. jobb eller studier de liker) rapporterer færre symptomer. Dette utfordrer ideen om ADHD som en fast hjernedefekt og peker på behovet for miljøtilpasninger fremfor kun medisiner.
Alternativ tilnærming: Sonuga-Barke foreslår en modell der fokus flyttes fra å «fikse» biologien til å skape støttende miljøer. Dette kan redusere stigma og gi barn håp om forbedring gjennom livsstilsendringer, ikke bare medisiner.
Mellom 3 og 5 prosent av alle barn i verden antas å lide av ADHD, og gutter er overrepresentert.
For å forandre verden trengs det mennesker med sterk vilje og temperament!
De som er rammet er født med uvanlige egenskaper og evner. De oppfører seg ofte annerledes enn det som er blir oppfattet som normalt. De er ofte rebeller og gjør ofte opprør mot autoriteter. De har motstand mot for mye disiplin. Samtidig er de mer emosjonelle og fysisk sårbar. De har humørsvingninger og kan være det vi kaller hyperaktiv.
Forskerne ved Cardiff-universitetet har analysert genkartet til over 1.400 barn og fant at noen er født med deler av DNA aktivert fra fødselen av (kilde).
Er en genikode i ferd med å bli aktivert i menneskeslekten?
Universitetet i Chicago oppdaget at 30% av alle barn er født etter 1980 er utstyrt med to nye gen kalt Mikrosephelin og ASPM. Et gen som stimulerer hjernens vekst. 30% av barna er utstyrt med begge genene, 70 % med bare det ene genet. IQ-tester viser at 30 % av barna scorer så høyt som 150-160. Vanlig er 90-110. Geni starter ved 130.
Dagens utdanningssystem møter verken barna- eller fremtidens utfordringer!
Barn og ungdom utsettes for unødig mye status-stress i den tradisjonelle skolen. Stresset driver mange inn i depresjon og til og med selvmord, for ikke å glemme alle som medisineres bort med ADHD. Altfor mange stryker i dag eller kjeder seg så grenseløst at de nekter å fortsette på skolen.
Mange barn fungerer ikke bra på store skoler og i store klasser, men lærer best i små grupper med dyktige lærere. De lærer veldig raskt i rette omgivelser, og mange foretrekker hjemmeundervisning.
Det finnes 7 typer intelligens og læreformer lærere skal ivareta når de planlegger undervisning.
- Språklig intelligens: Høyt utviklede hørselsevner
- Logisk-matematisk intelligens: Evne til begrepsmessig resonnement.
- Romlig intelligens: Evne til å tenke i metaforer og bilder.
- Musikalsk intelligens: Følsomhet og mottagelighet for musikk.
- Fysisk-kinestetisk intelligens: Fin-motoriske evner, kroppsorientert.
- Mellommenneskelig intelligens: Evne til å forstå og glede seg over mennesker, intuitiv.
- Indre Intelligens: Sterk bevissthet om den indre verden, reflekterende.
Det gjennomsnittlige utdanningssystemet i dag er ene og alene basert på auditiv læring og forbigår derfor 80 % av elevene. Greit nok at vi må ha standarder, men i ett av verdens rikeste land burde det være rom for kreativ nyskapning? Vi kan vel oppmuntre til utvikling av barn iboende talenter?
Visuell/ romlig læring
Kast deg over boken Upside-Down Brilliance: The Visual-Spatial Learner” av ph.d. Linda Kreger Silvermann. Hun beskriver unike evner hos personer som tenker i bilder. Hun forklarer: De ser det store bildet fordi de ser verden gjennom en kunstners blikk. De husker det de ser, men glemmer det de hører.
De er uorganiserte og ikke flink å stave. De har dårlig tidsfornemmelse, men en smittsom sans for humor, frodig fantasi og kan fortape seg helt i gleden i øyeblikket. Det var faktisk en visuell-romlig begavelse som førte til at datamaskinen og Internett ble til.
Hadde Leonardo da Vinci ADHD?
Leonardo da Vinci er en av verdens mest kjente kreative mennesker.Om han hadde gått i dagens skole ville han sikkert bli diagnostisert med ADHD og stemplet som taper.
Hva skriver forskerne om DaVinci?
- Han var en alvorlig dyslektiker, tekstene hans er vanskelige å lese på grunn av alle feilstavinger og gjentakelser.
- Han hadde enormt mye energi og hørte ikke på andre: han ville lære på sin egen måte.
- Han var et rotehode som ville ha gjort det godt på skolen om han ikke hadde vært så flyktig og ustadig. Han begynte på en mengde fag, men sluttet nesten øyeblikkelig. Det eneste han klarte å drive med over lengere tid var tegning.
- Han ville ikke høre snakk om skolegang, og han ville ikke lese bøker.
- Han var sta og intens! Han visste ikke noe om 30% eller 70%. For ham var det alltid 100%!
- Han var full av trass overfor alle autoriteter.
- Han begynte i lære hos maleren Verrocchio, der han var havnet nederst på rangstigen.
- Han syntes livet som maler var for snevert, så han valgte å bli naturvitenskapsmann, filosof og oppfinner.
ADHD og medisinering.
Barn som målgruppe
Boken «Piller & profit» er av den svenske forfatteren dr John Virapen, viser at legemiddelindustrien bestemte seg i midten på 80-årene at nye målgrupper måtte til for å øke salget av medisiner. Den nye målgruppen var barn. Herr Virapen har jobbet innen industrien i over 30 år. Medisinene kan ha ekstreme bivirkninger som i verste fall kan lede til døden. Det er ikke så uvanlig med hjerte-, nyre- og leversvikt eller dype depresjoner som kan lede til selvmord.
Direkte eller indirekte bruk av medisiner til avhengighet: Indirekte, ved å lære ”pasienten” at problemer alltid kan løses med hjelp av piller, og direkte ved å åpne for dop avhengighet som etter hvert leder til bruk av sterkere midler. Gatene er full med ungdommer som har startet sin dop-karriere med disse medisinene. Det brukes i større og større grad piller for å roe ned barn (på skolen eller hjemme) fordi man ikke klarer å møte opp til barnets sterke behov for mental/fysisk aktivitet.
5 former for intelligens.
Soleira Green, (visjoner, konsulent, forfatter og veileder) setter tingene litt mer i perspektiv. Hun har identifisert 5 former for intelligens i artikkelen ”Quantum Intelligence, Beyond IQ, EQ and SQ – The Evolution of Intelligence.
IQ – Som hun sier: IQ (intelligenskvotienten) er bare starten (IQ)
EQ – Når du først åpner ditt hjerte, får du tilgang til intuisjonen og en mer balansert tilnærming til følelsene. Dette kalles emosjonell intelligens (EQ).
SQ – Hvis du integrerer din ånd (den mer omfattende ytre delen av deg), får du tilgang til visdom, samt en åpenhet for åndelighet (en søken etter dypere mening og større forståelse), og alt det som denne reisen innebærer Dette kalles åndelig intelligens (SQ).
WQ – Hvis du åpner deg for din sjel (ditt indre, essensielle jeg), vil du få tilgang til iboende fornemmelser, viten og telepati. Dette kalles holistisk intelligens (WQ).
QQ – Med en utvidelse utover deg selv til bevissthet og skapelse (altet) vil du oppdage hyperrask tankegang og bearbeiding, superkreativitet og pulserende mangfold. Dette kalles kvanteintelligens (QQ).
INTELLIGENS – UTVIDET BEVISSTHETSTILSTAND |
|||
PLASSERING | FORBINDELSE | INTELLIGENS | VISER SEG I |
Sinn | Individet | Intelligens (IQ) | Tanke |
Forståelse av hjertet | Begynne å åpne seg for andre | Emosjonell intelligens (EQ) | Emosjonell intuisjon |
Ånd | Forene seg med det høyere selvet og en høyere hensikt | Åndelig intelligens (SQ) | Visdom |
Sjel/ fornemmelse av helhet | Forene seg dyptgående med andre og med sitt eget potensial | Holistisk Intelligens (WQ) | Viten, iboende telepati |
Skapelse (bearbeiding og åpning av bevisstheten) | Forene seg med altet | Kvanteintelligens (QQ) | Hyperrask, vidtomspennende superkreativitet. |
Gode råd til foreldre og lærere.
- Behandle og kommuniser med barnet som en ”ung voksen”. Hedre barnets livskraft. Barnet forventer dette, og vil reagere negativt om du ikke gjør det.
- Bevisstgjør barna om hva som skjer. Forklar ting for dem. Ikke skjul ting for barna, barna kan føle sannheten uansett.
- Gi barna muligheten til å ta egne valg så tidlig som mulig. Disipliner barna, men ikke ved hjelp av negative følelser som skyld eller kjeft.
- Barna vet intuitivt hvem de er på cellenivå. På grunn av barnas høye bevissthet vil barna oppleve det som et totalt tillitsbrudd dersom de blir fortalt eller får følelsen av at de er verdiløse. De vet når de blir løyet for. De vil da svare tilbake med manglende tillit og tilbaketrekning.
- Barna en sterk følelse av egenverd. Deres ”kongelige” oppførsel fører til at mange av barna blir sett på som sta og vanskelig.
Ikke glem at vi har gjort avtaler med barna vår før vi ble inkarnert. Vi har lovet å være der for dem og støtte dem. Det ser ut som vi er i ferd med å forandres som art. Våre barn er et bevis på det, og du verden for noen fantastiske barn de er!
Interessant intervju nedenfor.
Forfattet av: Åse Karin Steinsland 05.03.2010, oppdatert 25.05.2014
Hva er Numerologi?
Mange har fantastiske iboende kvaliteter som ikke har blitt oppdaget, aktivert og tatt i bruk.
Pythagoras mente at hvis man kjente til hvilke tall som dannet en persons energi, ville man forstå vedkommendes liv og egenskaper.
En Numerologisk analyse kan sees på som et ”kosmisk matematisk fingeravtrykk”. Dataene som er lagret i fødselsnavn og fødselsdato inneholder kodene hele livet bygges på.
ØNSKER DU Å FORSTÅ DINE BARN BEDRE? Når du får forståelse for hva ditt barns personlige tall innebærer, får du verdifull kunnskap som kan hjelpe deg til å få frem ditt barns beste sider. Les artikkel.
Kilder:
Forfattet: Åse Steinsland, 2011
Kommentarer er stengt.